Рівне:

Створення та просування сайтів

Коли любов у дефіциті

Особливий погляд 19-сер, 2010, 11:289 Lobanovskiy 1 083
Аномія – це стан суспільства на межі духовного розпаду, коли значна частина громадян негативно чи байдуже ставиться до обов’язкових норм. Вивчаючи тему „соціологія моралі”, ми вирішили із студентами лісового коледжу провести власне дослідження цієї проблеми в молодіжному середовищі. Вибірково з різних навчальних груп 31 респондент відповів на запитання анкети, а 29 давали відповіді на головні питання. І хоча репрезентативність була недостатньою, все ж характерні тенденції виявити вдалося.

1. Що руйнує людські стосунки?
Передусім було запропоновано проаналізувати явища в людських стосунках, які, на думку молоді, особливо деморалізують суспільство. За ступенем шкідливості (від більшого до меншого) респонденти розімстили їх так: продаж жінок у сексуальне рабство, сімейне насильство, торгівля людськими органами, заняття проституцією, аборти, батьківсьство „по зальоту” без турботи про утиримання і виховання дитини, залишення напризволяще новонароджених, позашлюбні вагітності. Ніхто не відніс до аморальних явищ сурогатне материнство, очевидно через виняткову рідкість такого явища в Україні. Проте насторожує, що серед названих відхилень від моральної поведінки, фігурує сімейне насильство. Опитаним юнакам та дівчатам воно зустрічалось у таких проявах: фізичне (побиття) – 71%, вербальне (крики, лайка) – 67,7%, емоціне (зневажливе ставлення), лінгвістичний сексизм (приниження мовними зворотами) – 48,4%, домашнє (родинне) – 45,2%, обмеження свободи поведінки (перешкоджання у спілкуванні з родичами, друзями) – 41,9%, економічне (відбирання чи ненадання грошей) – 25,8%, погрози на роботі – 16,1%. Тільки в одиничних випадках було названол сексуальне насильство з фізичною наругою. Якщо подумати, то за голову хочеться взятися – не сім’ї, а сімейні божевільні якісь.
2. Хто винен і який біс підштовхує?
З основних причин відхилень у поведінці особистості більшість респондентів виділили такі: дефіцит сімейної любові та турботи, брак власної культури, хворе суспільство, від якого заражуються тим же, звикання до вседозволеності, нездатність оцінити свої дії як порушення. Серед інших факторів також назвали піддатливість тиску друзів, вулиці, байдужість соціального оточення, відсутність потреби у самовдосконаленні, неможливість досягти бажаного законним шляхом, неефективний виховний вплив школи, вишу, колективу.
Що ж є мотивацією для соціальних відхилень? На перше місце респонденти поставили дефекти психіки, що спричиняють зриви в поведінці, - 77,4%. Половина і більше опитаних спокусливими підштовхувачами вважають черствість і глум найближчого оточення, соціальну напругу, що спонукає зриватисяна комусь, особисті контакти з парвопорушниками, бажання наслідувати крутих і жити на широку ногу без особистих ділових задатків. Третина ж назвала серед мотиваційних моментів вперте бажання зверхності, протест проти узвичаєних норм, життєві невдачі; четвертина – „прикольність” як лінію життя, конфлікт культур, тобто зневажання того, що не здатний сам досягти.
3. Школа життя — сім’я
Хто є першим прикладом у житті для юнаків та дівчат? 77,4% опитаних назвали батьків, відвівши їм першу сходинку поміж усіх життєвих наставників. Цікаво, що українські соціологи в цій оцінці зазначають, що майже кожна четверта сім’я не є прикладом для власних дітей. На жаль. І якщо мене в дитинстві та юності виховували на газетних та кінолітературних героях війни, парці і комсомолу (з обговоренням на виховних годинах), то, виявляється, що сучасні політики, зірки естради, літературні та кіногерої в нашому дослідженні отримали тільки по одному голосу. Майже половина бере за приклад просто хороших людей, третина - братів чи сестер, вдвічі менше – друзів. Настрожують егоїзм, душевна відосбленість юних: майже кожен третій стверджує, що він сам собі приклад.
І все ж, найдієвіший виховний вплив на особистість має сім’я. Це підтвердили понад 90% респондентів. На дургому місці – друзі, яких соціологи називають квазі-батьками, - 54,8%. Кожен другий відзначив високі можливості виховного впливу церкви, школи, ВНЗ, і лише третина – трудовий колектив, що так високо підносився за часів Радянського Союзу. Помітна і нова тенденція в життєвій позиції сучасної молоді – дрейф до індивідуалізму: дві третини опитаних називають серед найвпливовіших соціальних інститутів самовиховання (сформуй себе сам, допоможи собі сам).
4. Почни з себе
Характерно, що відповіді студентів співпали з позиціями тих, хто заповнював анкети. Але в дургому випадку було поставлене творче завдання – дати особисті рекомендації, що треба зробити для окультурення соціального життя. Ось характерні відповіді.
Сергій:”Найліпший вихід – змінити себе на краще за допомогою сім’ї та справжніх друзів”.
Олександр:”Хотів би, щоб люди забули про жадібність і більше схилялись до взаєморозуміння і взаємодопомоги”.
Тетяна:”Від дитсадка до університету всіх треба навчати етики, а в храмах мали б відбуватися змістовні проповіді про християнські доброчесні сім’ї, громади та суспільства”.
Віктор:”Найперше, варто почати з себе”.
Таміла:”Якщо сама людина не хоче змінюватися на краще, то її ніхто і ніщо не перевиховає”.
Олена:”Хіба може бути прогрес суспільства тільки на технологічній основі без моральної складової?”
Юлія:”Нашій культурі треба самій окультуритись, а не робити акценти на хамстві і розпусті з телеекранів”.
Андрій:”Для підтримання моральності в суспільстві держави її управлінці мають жити в рамках закону передусім самі”.
Отож, не все так погано в нашому домі, коли маємо мислячу молодь.

Петро ЖЕЛІНСЬКИЙ,
Березне.
Схожі новини
Сайт безкоштовних оголошень Сайт безкоштовних оголошень Пакети з логотипом

Соц. мережі
Вгору