Рівне:

Створення та просування сайтів

Петро Кралюк: не викликає сумніву факт перебування кобзаря на рівненщині…

--- 22-бер, 2007, 19:339 prov 2 960
Співрозмовник
Минуло 160 років відтоді, коли Тарас Шевченко побував на Великій Волині. Тут за завданням Київської археологічної комісії він робив замальовки культурно-історичних пам’яток краю, записував народні пісні. Саме цій історичній мандрівці і присвячена наукова розвідка професора, доктора філософських наук, проректора з наукової роботи Національного університету “Острозька академія” Петра Кралюка “Волинь у житті та творчості Тараса Шевченка”, яка побачила світ наприкінці минулого року у луцькому видавництві “Твердиня”. Із науковцем на цю тему і розмовляв наш кореспондент.

— Пане Петре, про волинську подорож Тараса Шевченка говорено й писано багато. Однак і досі залишаються білі плями в його життєписі, зокрема, щодо перебування на Рівненщині. На чому базується Ваше дослідження? І чи вдалося Вам сказати сучасникам щось нове?

—Використовуючи різні друковані та архівні матеріали, деякі інші опосередковані джерела, а також оригінальні твори самого Шевченка, я намагався не лише дещо по-новому глянути на волинську подорож Кобзаря, а й спробував осмислити, як він сприймав Волинь і яке місце вона посіла у його творчості. Власне, тема “Тарас Шевченко і Волинь” хоча й не належить до пріоритетних у шевченкознавстві, все ж викликала інтерес у дослідників…

— Добре відомо, що восени 1846 року Кобзар побував на Волині, зокрема у Почаєві…

— Є думки (правда, дещо гіпотетичні) щодо відвідання ним низки інших міст і сіл краю. На жаль, свідчень цієї подорожі залишилося не так уже й багато. Ймовірно, звіт Шевченка про перебування на Волині, який він мав передати у Київську археологічну комісію, був знищений. Не збереглося ніяких його поезій та листів того часу. Саме в цей час Шевченко переживав творчу кризу.

— А які матеріали можуть нам дати уявлення про волинську подорож?

— Ці матеріали можна поділити на кілька груп. Передусім це офіційне розпорядження київського, подільського та волинського генерал-губернатора Г.Бібікова, що зобов’язувало Шевченка збирати матеріали етнографічного й історичного характеру на Київщині, Поділлі та Волині. До цієї ж групи варто віднести листи Бібікова до губернаторів Подільської та Волинської губерній, архієпископів Подільського й Волинського, де вказувалося на необхідність надання Шевченку сприяння у зборі відповідних матеріалів. Збереглися також деякі інші офіційні документи, які певним чином стосуються Кобзаревої подорожі Поділлям і Волинню.

До другої групи матеріалів варто віднести зроблені Шевченком під час цієї подорожі малюнки (найвідоміші серед них акварелі із зображенням Почаївської лаври), а також записані тоді ним народні пісні.

Третю групу складають згадки про Волинь у творах Кобзаря, що з’явилися після цієї подорожі. Найбільш інформативними в цьому плані є російськомовні повісті “Варнак” та “Прогулянка із задоволенням і не без моралі”.

Нарешті, ще одну групу матеріалів складають спогади, певні свідчення людей про перебування Шевченка на Волині. Найбільш цінними є спогади Федора Кружилки, який ніби спілкувався з Кобзарем під час його перебування в містечку Вишнівці.

— Чи є якісь достовірні факти, які б стовідсотково свідчили про перебування Кобзаря в конкретних містах і селах Волинського краю, окрім Почаєва та губернського центру Житомира?

— На жаль, таких фактів у нас немає. Те, що написано про волинську подорож поета, часто носить гіпотетичний харектер і переважно грунтується на фрагментарних згадках, узятих із повістей Шевченка.

— До Почаєва Шевченко їхав із Житомира?

— Ймовірно. Очевидно, хотів намалювати лавру. Після відвідання Почаївської лаври та замальовки її приміщень, Шевченко сконцентрував свою діяльність на території Житомирського та Кременецького повітів.

— Пане докторе, ведучи мову про волинську подорож Шевченка, дослідники цитують повість “Варнак”, де розповідається, як герой цього твору мандрує з Кременця до Новоград-Волинського…

— Так, саме в цій повісті читаємо: “Из Кременца пошел я через село Вербы в Дубно, а из Дубна на Острог, Корец и на Новгород-Волынский, на берега моей родной, моей прекрасной Случи…». Напевне, Шевченко не довго перебував у Вербі. У цьому селі ( чи невеличкому містечку) не було чогось такого, що б могло серйозно його зацікавити. Принаймні про цей населений пункт згадок у творах Кобзаря більше немає.

Складніше з Дубном. Це було одне з найбільших повітових міст Волинської губернії із замком. Однак, коли в “Прогулянці…” він пише, згадуючи волинські замки, про Корець та Острог, то про Дубно мовчить. Чому? Очевидно, тут він був проїздом. У цьому випадку варто враховувати, що Шевченко, подорожуючи по Волині, користувався рекомендаціями Костомарова. Але Костомаров, буваючи на Волині, з якихось причин не відвідав Дубно. Хоча Рівне, де він викладав у гімназії, знаходилося зовсім недалеко від цього міста. Кобзар же, не маючи достатньої інформації про пам’ятки старовини в Дубні, міг його проігнорувати.

Але під Дубном, схоже, Шевченко на певний час затримався. У повісті “Варнак” є місце, де дуже реалістично описується якийсь безлюдний хутір біля Дубна. Опис настільки яскравий, що доводиться припустити думку про перебування автора твору в цьому місці.

Цілком ймовірним видається перебування Шевченка в Острозі. Тут свого часу побував Костомаров по дорозі в Рівне. Острог згадується як у “Варнаку”, так і в “Прогулянці…” Йдеться про магнатський замок. Схоже, Шевченко його оглядав.

Не викликає сумніву факт перебування Кобзаря в Корці. У цьому старовинному місті, як і в Острозі, зупинявся Костомаров, який міг рекомендувати Шевченку оглянути місцеві пам’ятки. Про Корець Шевченко згадує й у “Варнаку”, і в “Прогулянці…” Згадується не лише Корецький замок, а й церква, де зберігалися бальзамовані тіла графів Корецьких…

Зрештою хоча Кобзар міг їхати прямо з Кременця на Вербу, Дубно, Острог, Корець, Новоград-Волинський, як це робив герой повісті, він міг і відхилятися від маршруту. Перебуваючи, скажімо, в Почаєві та Кременці, він знав, що неподалік знаходиться поле Берестецької битви. Берестечко Шевченко згадував у містерії “Великий льох”. Для нього це був символ козацької звитяги часів Богдана Хмельницького. Про ймовірне перебування Кобзаря на полі Берестецької битви засвідчує його поезія “Ой чого ти почорніло…”
Схожі новини
Сайт безкоштовних оголошень Сайт безкоштовних оголошень Пакети з логотипом

Соц. мережі
Вгору